Maandag t/m vrijdag:
10.00 – 17.00 uur
Zaterdag:
09:00 – 18:00 uur
Zondag:
10:00 – 20:00 uur

FAQ Coronavirus

VEELGESTELDE VRAGEN – CORONAVIRUS (COVID-19)

Laatst gewijzigd op: 26 oktober 2020

Beste reiziger,

Hieronder beantwoorden wij de meest gestelde vragen rondom de gevolgen van het coronavirus (Covid-19).

Wat betekent het financieel voor mij als mijn vakantie niet doorgaat?

Wij annuleren jouw vakantie of vlucht maar je bent je geld niet kwijt. Je houdt het bedrag dat je aan ons hebt betaald als tegoed (‘waardebon’) voor een volgende vakantie. Je kunt dit tegoed zien in jouw kostenoverzicht onder de noemer openstaand in jouw ‘Mijn Corendon’ of ‘Mijn GOfun’ account. Wanneer je geen account hebt, kun je dit bedrag zien als je inlogt op onze website met jouw reserveringsnummer. Ook de eventueel betaalde kosten voor een stoelreservering (uitsluitend voor vluchten uitgevoerd door Corendon, vluchtnummers beginnend met CD, XC, XR), bagage, parkeren, reis- en/of annuleringsverzekering worden onderdeel van dit tegoed. Je hebt wettelijk het recht om te vragen om een terugbetaling als je de voucher niet accepteert. Meer informatie over de mogelijkheid tot terugbetaling kun je vinden onder de vraag 'Wanneer en hoe kan ik mijn geld terugvragen?'

Je hoeft niet meteen te beslissen voor welke nieuwe vakantie je kiest; je kunt hier rustig de tijd voor nemen. Je kunt daarna zelf jouw nieuwe pakketreis of hotelovernachting boeken via onze website. Wanneer je alleen een vlucht boekt, kan dat niet online: in dat geval moet je contact opnemen met ons Contact Center. Je kunt kiezen uit ons gehele aanbod; het hoeft niet hetzelfde hotel of dezelfde bestemming te zijn. Wanneer de reissom van de nieuwe reis hoger uitvalt, brengen we je de meerkosten in rekening. Wanneer de reissom van de nieuwe reis lager uitvalt, blijft het restbedrag op jouw voucher staan. Je kunt dit gebruiken voor een volgende reis. Zodra je de nieuwe boeking hebt gemaakt, kun je jouw voucher verzilveren in jouw ‘Mijn GOfun’ account. Wanneer je geen account hebt, kun je inloggen op onze website met jouw reserveringsnummer.

De voorwaarden van de Corendon reisvoucher vind je hier.

Wordt de reisvoucher wettelijk geaccepteerd?

We realiseren ons dat wij – onder normale omstandigheden – bij een annulering door de reisorganisator van een pakketreis het bedrag dat jij daarvoor al hebt betaald, moeten terugbetalen. Je hebt wettelijk het recht om te vragen om een terugbetaling als je de voucher niet accepteert. De huidige situatie is echter zo uitzonderlijk dat wij je verzoeken de reisvoucher te accepteren. Wij voelen ons als reisorganisatie hierin gesteund door het ministerie van Economische Zaken en Klimaat en de ACM, die eerder hebben aangeraden om de reisvoucher te accepteren.

Tot wanneer is het tegoed van mijn geannuleerde reis via de Corendon reisvoucher geldig?

Met het tegoed van uw geannuleerde reis kunt u tot uiterlijk één (1) jaar na uitgifte van de voucher een nieuwe boeking maken. De voucher geldt voor alle type vakanties en voor losse vluchten. Alle verdere voorwaarden van de voucher kunt u vinden op: Voorwaarden Corendon reisvoucher

Wanneer en hoe kan ik mijn geld terugvragen?

Wanneer je uiteindelijk besluit geen gebruik te maken van de reisvoucher, dan betalen wij je het (restant)bedrag van de reisvoucher terug. In overeenstemming met het beleid van de ACM moet Corendon het (restant)bedrag uiterlijk aan het eind van de SGR-dekkingstermijn van één jaar na uitgifte terugbetalen, maar niet eerder dan na 6 maanden na de uitgifte van de voucher. Hiermee blijft jouw recht op geld terug bestaan maar ontvang je de terugbetaling op een later tijdstip, uiterlijk één jaar na de uitgiftedatum van de reisvoucher.

Vanaf 16 september is het mogelijk om in jouw 'Mijn GOfun'-account je verzoek tot terugbetaling in te dienen. Dit geldt voor alle vouchers waarvan de uitgiftedatum minimaal zes (6) maanden geleden is. Is je voucher korter dan zes maanden geleden uitgegeven dan kan je jouw verzoek nog niet indienen.

Omdat het nog geruime tijd zal duren voordat we in staat zijn die terugbetaling daadwerkelijk te doen, adviseren wij je vooralsnog de reisvoucher wel te accepteren. Wanneer je de reisvoucher namelijk niet accepteert, loop je gedurende al die tijd als klant het risico dat je jouw geld kwijtraakt als Corendon/GOfun onverhoopt ophoudt te bestaan. Als je echter kiest voor een reisvoucher waarvoor SGR-dekking geldt – mits afgegeven vóór de datum die daartoe wordt bepaald door SGR – dan bestaat dat risico niet. De reisvouchers worden dan namelijk gegarandeerd door de SGR en kunnen eveneens aan het einde van de geldigheidsduur worden omgezet in een terugbetaling. Alle voorwaarden kun je nalezen op www.sgr.nl.

Welke maatregelen worden er door Corendon en lokale overheden tijdens de reis en op de vakantiebestemming genomen om verantwoord op reis te kunnen gaan?

Wanneer je weer op vakantie gaat, wil je natuurlijk goed voorbereid zijn. Wij hebben daarom een speciale pagina gemaakt waarin we je meer informatie geven over de maatregelen en richtlijnen die wij op de luchthaven en tijdens de vlucht hebben genomen om je met een onbezorgd gevoel op vakantie te laten gaan. Naar aanleiding van de actuele situatie, passen wij deze Verantwoord Reizen pagina geregeld aan.

Is het verstandig om een reis- of annuleringsverzekering af te sluiten vanwege het coronavirus?

Wij raden altijd aan om een reis- en annuleringsverzekering af te sluiten, ongeacht de situatie. Wel is het zo dat elke verzekering anders in elkaar zit, dus je moet de polisvoorwaarden vooraf goed checken om zeker te weten wat wel en niet wordt vergoed. Ook raden wij je aan om te checken wat jouw ziektekostenverzekering precies dekt. Het is goed om te weten dat het Calamiteitenfonds in geval van ziektes als het coronavirus geen dekking verleent. Op basis van de Wet op de Reisovereenkomst vergoedt ook de touroperator geen kosten ná de oorspronkelijke terugreisdatum, mocht je in je hotel in quarantaine worden geplaatst. Daarnaast zijn wij als touroperator en airline niet verantwoordelijk voor het regelen en betalen van je nieuwe terugvlucht als je door quarantaine jouw oorspronkelijk geboekte terugvlucht mist. We zijn wél verplicht om je in een situatie als deze bij te staan en te ondersteunen en dat zullen wij ook doen. Daarnaast helpen wij je, waar mogelijk, om jouw terugvlucht zo goedkoop mogelijk te regelen.

Ik heb een vakantie geboekt bij Corendon; gaat mijn reis door?

Dinsdag 3 november 2020 heeft minister-president Rutte in een persconferentie het dringende advies gegeven om tot half januari 2021 niet op vakantie te gaan. Voor gebieden die binnen ons koninkrijk vallen, zoals Curaçao en Bonaire, geldt dit advies niet. In opvolging van dit dringende advies heeft Corendon besloten om alle geboekte vakanties met een vertrekdatum tot half januari 2021 te annuleren, behalve de reizen naar Curaçao en Bonaire. Wanneer uw vakantie nu wordt geannuleerd, heeft u de mogelijkheid deze om te boeken naar Curaçao of Bonaire. Wanneer u niet wilt omboeken, ontvangt u een voucher voor het door u betaalde bedrag. Wij nemen binnenkort persoonlijk contact met u op om de mogelijkheden door te spreken.

Ik heb een vlucht geboekt bij Corendon; gaat mijn reis door?

Per bestemming en per vertrekdatum wordt bekeken of vluchten kunnen doorgaan. Wanneer er in uw reis onverhoopt iets wijzigt ten opzichte van de oorspronkelijk geboekte vlucht, informeren wij u hier schriftelijk over. We vragen u daarom met klem om hierover geen contact op te nemen met ons Contact Center of via onze sociale media kanalen. Onze collega’s daar hebben geen concrete aanvullende informatie over uw vakantie.