Maandag t/m vrijdag:
10.00 – 17.00 uur
Zaterdag:
09:00 – 18:00 uur
Zondag:
10:00 – 20:00 uur

FAQ Coronavirus

VEELGESTELDE VRAGEN – CORONAVIRUS (COVID-19)

Laatst gewijzigd op: 8 april 2021

Beste reiziger,

Hieronder beantwoorden wij de meest gestelde vragen rondom de gevolgen van het coronavirus (Covid-19).

Wat betekent het financieel voor mij als mijn vakantie wordt geannuleerd? 

Wanneer wij jouw geplande vakantie, vlucht of cruise met een vertrekdatum later dit jaar moeten annuleren, dan ontvang je uiterlijk binnen twee weken de (aan)betaling van ons terug.

Wordt de reisvoucher wettelijk geaccepteerd?

We realiseren ons dat wij onder normale omstandigheden wanneer wij een pakketreis annuleren het bedrag dat je daarvoor al had betaald, hadden moeten terugbetalen. Je hebt daarom altijd wettelijk het recht om te vragen om een terugbetaling als je de voucher niet accepteert. De situatie rondom corona was echter zo uitzonderlijk dat wij klanten in het afgelopen jaar hebben verzocht toch een reisvoucher te accepteren. Wij voelden ons als reisorganisatie hierin gesteund door het ministerie van Economische Zaken en Klimaat en de ACM, die eerder hebben aangeraden om de reisvoucher te accepteren. Voor vakanties die wij vanaf 1 april 2021 moeten annuleren, geven wij geen voucher meer uit.  

Tot wanneer is het tegoed van mijn geannuleerde reis via de Corendon reisvoucher geldig?

Met het tegoed van uw geannuleerde reis kunt u tot uiterlijk één (1) jaar na uitgifte van de voucher een nieuwe boeking maken. De voucher geldt voor alle type vakanties en voor losse vluchten. Alle verdere voorwaarden van de voucher kunt u vinden op: Voorwaarden Corendon reisvoucher

Wanneer en hoe kan ik mijn geld terugvragen?

Wanneer je uiteindelijk besluit geen gebruik te maken van de reisvoucher, dan betalen wij je het (restant)bedrag van de reisvoucher terug. In overeenstemming met het beleid van de ACM moet Corendon het (restant)bedrag uiterlijk aan het eind van de SGR-dekkingstermijn van één jaar na uitgifte terugbetalen, maar niet eerder dan na 6 maanden na de uitgifte van de voucher. Hiermee blijft jouw recht op geld terug bestaan maar ontvang je de terugbetaling op een later tijdstip, uiterlijk één jaar na de uitgiftedatum van de reisvoucher.

Vanaf 16 september is het mogelijk om in jouw 'Mijn GOfun'-account je verzoek tot terugbetaling in te dienen. Dit geldt voor alle vouchers waarvan de uitgiftedatum minimaal zes (6) maanden geleden is. Is je voucher korter dan zes maanden geleden uitgegeven dan kan je jouw verzoek nog niet indienen.

Omdat het nog geruime tijd zal duren voordat we in staat zijn die terugbetaling daadwerkelijk te doen, adviseren wij je vooralsnog de reisvoucher wel te accepteren. Wanneer je de reisvoucher namelijk niet accepteert, loop je gedurende al die tijd als klant het risico dat je jouw geld kwijtraakt als Corendon/GOfun onverhoopt ophoudt te bestaan. Als je echter kiest voor een reisvoucher waarvoor SGR-dekking geldt – mits afgegeven vóór de datum die daartoe wordt bepaald door SGR – dan bestaat dat risico niet. De reisvouchers worden dan namelijk gegarandeerd door de SGR en kunnen eveneens aan het einde van de geldigheidsduur worden omgezet in een terugbetaling. Alle voorwaarden kun je nalezen op www.sgr.nl.

Welke maatregelen worden er door Corendon en lokale overheden tijdens de reis en op de vakantiebestemming genomen om verantwoord op reis te kunnen gaan?

Wanneer je weer op vakantie gaat, wil je natuurlijk goed voorbereid zijn. Wij hebben daarom een speciale pagina gemaakt waarin we je meer informatie geven over de maatregelen en richtlijnen die wij op de luchthaven en tijdens de vlucht hebben genomen om je met een onbezorgd gevoel op vakantie te laten gaan. Naar aanleiding van de actuele situatie, passen wij deze Verantwoord Reizen pagina geregeld aan.

Is het verstandig om een reis- of annuleringsverzekering af te sluiten vanwege het coronavirus?

Wij raden altijd aan om een reis- en annuleringsverzekering af te sluiten, ongeacht de situatie. Wel is het zo dat elke verzekering anders in elkaar zit, dus je moet de polisvoorwaarden vooraf goed checken om zeker te weten wat wel en niet wordt vergoed. Ook raden wij je aan om te checken wat jouw ziektekostenverzekering precies dekt. Het is goed om te weten dat het Calamiteitenfonds in geval van ziektes als het coronavirus geen dekking verleent. Op basis van de Wet op de Reisovereenkomst vergoedt ook de touroperator geen kosten ná de oorspronkelijke terugreisdatum, mocht je in je hotel in quarantaine worden geplaatst. Daarnaast zijn wij als touroperator en airline niet verantwoordelijk voor het regelen en betalen van je nieuwe terugvlucht als je door quarantaine jouw oorspronkelijk geboekte terugvlucht mist. We zijn wél verplicht om je in een situatie als deze bij te staan en te ondersteunen en dat zullen wij ook doen. Daarnaast helpen wij je, waar mogelijk, om jouw terugvlucht zo goedkoop mogelijk te regelen.

Ik heb een vlucht geboekt bij Corendon; gaat mijn reis door?

Per bestemming en per vertrekdatum wordt bekeken of vluchten kunnen doorgaan. Wanneer er in uw reis onverhoopt iets wijzigt ten opzichte van de oorspronkelijk geboekte vlucht, informeren wij u hier schriftelijk over. We vragen u daarom met klem om hierover geen contact op te nemen met ons Contact Center of via onze sociale media kanalen. Onze collega’s daar hebben geen concrete aanvullende informatie over uw vakantie.

Mijn vakantiebestemming vraagt om een gezondheidsverklaring met een negatief COVID-19 testresultaat. Waar vind ik hier meer informatie over?

Afhankelijk van de bestemming en de maatregelen die hier gelden kun je als klant kiezen uit één van de twee services die wordt aangeboden door Corendon in samenwerking met HealthCheckCenter.

Reizen terug naar Nederland 

In het geval dat u positief test op COVID-19, moet u in quarantaine op de bestemming. Vanaf dat moment gelden voor u de lokale verplichtingen rondom coronamaatregelen. Mochten hier kosten uit voortkomen, dan zijn deze voor uw eigen rekening. Neem contact op met uw reisverzekering voor informatie of deze kosten onder uw verzekering vallen. U mag niet terugvliegen naar Nederland totdat uw klachten zijn verdwenen en u negatief test op corona

PCR-test

Wanneer het op jouw bestemming verplicht is om een PCR-test af te laten nemen, dan biedt Corendon voor zijn klanten deze test tegen een zeer gunstig tarief aan. Dit kan worden bijgeboekt in het boekingsproces of alsnog achteraf via het Contact Center. Op de website https://www.corendon.nl/pcr-test lees je hierover meer informatie.

 

PCR-testgarantie

Wanneer er op het moment van boeken niet verplicht is om een PCR-test af te laten nemen voor je vakantiebestemming maar je wel de zekerheid wilt dat je vlak voor of je vakantie niet voor onverwachte verrassingen komt te staan dan kun je de PCR-testgarantie bijboeken. Met de PCR-testgarantie krijg je geen onverwachte kosten meer voor een PCR-test wanneer dit na boeken verplicht wordt én zorgt Corendon ervoor dat er een gekwalificeerde testfaciliteit aanwezig is, zowel op de vakantiebestemming als in Nederland! Op de website https://www.corendon.nl/pcr-testgarantie lees je hier meer informatie over.

 

 

 

Wanneer en hoe kan ik mijn geld terugvragen?

Wanneer u met uw tegoedbon geen nieuwe vakantie wilt boeken, dan kunt u bij ons een verzoek indienen voor terugbetaling van het geld. Volgens de voorwaarden moeten wij het (restant)bedrag uiterlijk één jaar (min één dag) na de uitgiftedatum van de tegoedbon aan u terugbetalen. Al die tijd is uw voucher gedekt door de SGR. Alle voorwaarden rondom SGR-dekking kunt u lezen op sgr.nl.

U kunt uw verzoek voor terugbetaling digitaal indienen via uw ‘Mijn Corendon’-account. Hier kunt u ook uw rekeninggegevens invullen, die wij nodig hebben om het bedrag aan u terug te betalen. Vanwege de privacywetgeving beschikken wij hier namelijk niet over.

Ook na het indienen van het terugbetaalverzoek is het nog mogelijk om de voucher te gebruiken voor een nieuwe boeking. Pas drie weken voor de geplande uitbetaling (één jaar na uitgifte van uw voucher) wordt uw voucher geblokkeerd en kunt u er geen nieuwe vakantie meer mee boeken.

De exacte voorwaarden van de Corendon reisvoucher vindt u hier.

Ik heb een voucher die uiterlijk 22 maart 2021 afliep maar ik heb nog geen geld ontvangen. Hoe zit dit?

 

Alle vouchers die een uitgiftedatum hebben tot en met 22 maart 2020 zijn uiterlijk 16 april 2021 uitbetaald.

Als u maandag 19 april voor de vouchers met een uitgiftedatum tot en met 22 maart 2020 nog geen geld heeft ontvangen, dan kan het zijn dat wij geen IBAN nummer of een onjuist IBAN nummer van u hebben. U kunt met dit formulier alsnog de juiste IBAN gegevens aan ons doorgeven zodat wij de betaling in orde kunnen maken.

Wij zijn nog druk bezig met de vouchers die een latere uitgiftedatum hebben, zorgt u ervoor dat u in de “Mijn Corendon” omgeving uw IBAN nummer heeft doorgegeven voor een correcte afhandeling.

Ik heb een voucher die uiterlijk 22 maart 2021 afliep maar ik heb nog geen geld ontvangen. Hoe zit dit?

 

Alle vouchers die een uitgiftedatum hebben tot en met 22 maart 2020 zijn uiterlijk 16 april 2021 uitbetaald.

Als u maandag 19 april voor de vouchers met een uitgiftedatum tot en met 22 maart 2020 nog geen geld heeft ontvangen, dan kan het zijn dat wij geen IBAN nummer of een onjuist IBAN nummer van u hebben. U kunt met dit formulier alsnog de juiste IBAN gegevens aan ons doorgeven zodat wij de betaling in orde kunnen maken.

Wij zijn nog druk bezig met de vouchers die een latere uitgiftedatum hebben, zorgt u ervoor dat u in de “Mijn GOfun” omgeving uw IBAN nummer heeft doorgegeven voor een correcte afhandeling.