Maandag t/m vrijdag:
10.00 – 17.00 uur
Zaterdag:
09:00 – 18:00 uur
Zondag:
10:00 – 20:00 uur

FAQ Coronavirus

VEELGESTELDE VRAGEN – CORONAVIRUS (COVID-19)

Laatst gewijzigd op: 27 mei 2020

Beste reiziger,

Hieronder beantwoorden wij de meest gestelde vragen rondom de gevolgen van het coronavirus (Covid-19).

Ik heb een vakantie geboekt met een vertrekdatum tot en met 31 augustus 2020; gaat mijn vakantie door?

Nee, jouw vakantie gaat helaas niet door. We leggen je graag uit waarom we deze beslissing hebben genomen. De vakanties van GOfun worden gekenmerkt door grote groepen jongeren die veel contact met elkaar hebben en die gezellig samen feesten tot diep in de nacht. In een tijd waarin de Nederlandse overheid alle grootschalige evenementen tot 1 september annuleert, vindt GOfun het niet verantwoord om grote groepen feestende jongeren in die periode alsnog op reis te laten gaan. Jongeren vertonen weliswaar veel minder vaak symptomen dan ouderen; maar kunnen de ziekte wel degelijk verspreiden en vormen vooral ook een risico doordat zij in aanraking komen met heel veel anderen tijdens hun vakantie. We hebben ook in contact met lokale autoriteiten op onze vakantiebestemmingen geconstateerd dat zij zich zorgen maken over grote groepen feestende jongeren en hoe zij dit in banen moeten leiden. Hier hebben we begrip voor. We kregen de laatste weken al veel vragen van jullie over jullie geboekte zomervakanties. Met deze beslissing willen we jullie daar nu al, in een vroeg stadium, duidelijkheid over geven. Daarnaast willen wij voorkomen dat je nu nog een restbetaling moet gaan doen voor een vakantie die naar alle waarschijnlijkheid toch niet kan doorgaan; we kunnen ons voorstellen dat je liever zelf over dat geld blijft beschikken.

Wat betekent dit financieel voor jou?

Wij annuleren jouw vakantie, vlucht of cruise maar je bent je geld niet kwijt. Je houdt het bedrag dat je aan ons heeft betaald als tegoed (‘waardebon’) voor een volgende vakantie. Je kunt dit tegoed zien in jouw kostenoverzicht onder de noemer openstaand in jouw ‘Mijn Corendon’ of ‘Mijn GOfun’ account. Wanneer je geen account hebt, kun je dit bedrag zien als je inlogt op onze website met jouw reserveringsnummer. Ook de eventueel betaalde kosten voor een stoelreservering (uitsluitend voor vluchten uitgevoerd door Corendon, vluchtnummers beginnend met CD, XC, XR), bagage, parkeren, reis- en/of annuleringsverzekering worden onderdeel van dit tegoed. Je hebt wettelijk het recht om te vragen om een terugbetaling als je de voucher niet accepteert. Meer informatie over de mogelijkheid tot terugbetaling kun je vinden onder de vraag 'Ik wil of kan geen andere reis maken, wanneer krijg ik mijn geld terug?'

Je hoeft niet meteen te beslissen voor welke nieuwe vakantie je kiest; je kunt hier rustig de tijd voor nemen. Je kunt daarna zelf jouw nieuwe pakketreis of hotelovernachting boeken via onze website. Wanneer je alleen een vlucht boekt, kan dat niet online: in dat geval moet je contact opnemen met ons Contact Center. Je kunt kiezen uit ons gehele aanbod; het hoeft niet hetzelfde hotel of dezelfde bestemming te zijn. Wanneer de reissom van de nieuwe reis hoger uitvalt, brengen we je de meerkosten in rekening. Wanneer de reissom van de nieuwe reis lager uitvalt, blijft het restbedrag op jouw voucher staan. Je kunt dit gebruiken voor een volgende reis. Wanneer er 10% of minder aan tegoed overblijft, wordt dit bedrag van de voucher uiterlijk één jaar na de uitgiftedatum van de voucher aan je terugbetaald. Zodra je de nieuwe boeking hebt gemaakt, kun je jouw voucher verzilveren in jouw ‘Mijn GOfun’ account. Wanneer je geen account hebt, kun je inloggen op onze website met jouw reserveringsnummer.

De voorwaarden van de Corendon reisvoucher vind je hier.

Wordt de reisvoucher wettelijk geaccepteerd?

We realiseren ons dat wij – onder normale omstandigheden – bij een annulering door de reisorganisator van een pakketreis het bedrag dat u daarvoor al heeft betaald, moeten terugbetalen. Je hebt wettelijk het recht om te vragen om een terugbetaling als je de voucher niet accepteert. De huidige situatie is echter zo uitzonderlijk dat wij je verzoeken de reisvoucher te accepteren. Wij voelen ons als reisorganisatie hierin gesteund door het ministerie van Economische Zaken en Klimaat en de ACM, die eerder hebben aangeraden om de reisvoucher te accepteren.

Ik wil of kan geen andere reis maken, wanneer krijg ik mijn geld terug?

Wanneer je uiteindelijk besluit geen gebruik te maken van de reisvoucher, dan betalen wij je het (restant)bedrag van de reisvoucher terug. In overeenstemming met het beleid van de ACM moet Corendon het (restant)bedrag uiterlijk aan het eind van de SGR-dekkingstermijn van één jaar na uitgifte terugbetalen, maar niet eerder dan na 6 maanden na de uitgifte van de voucher. Hiermee blijft jouw recht op geld terug bestaan maar ontvang je de terugbetaling op een later tijdstip, uiterlijk één jaar na de uitgiftedatum van de reisvoucher.

Een half jaar na de uitgiftedatum van de voucher, openen wij in jouw ‘Mijn GOfun’-account de mogelijkheid om een verzoek voor terugbetaling in te dienen. Je kunt daar ook het bankrekeningnummer opgeven waarop je de terugbetaling wilt ontvangen.

Omdat het nog geruime tijd zal duren voordat we in staat zijn die terugbetaling daadwerkelijk te doen, adviseren wij je vooralsnog de reisvoucher wel te accepteren. Indien je de reisvoucher namelijk niet accepteert, loop je gedurende al die tijd als klant het risico dat je jouw geld kwijtraakt als Corendon/GOfun onverhoopt ophoudt te bestaan. Als je echter kiest voor een reisvoucher waarvoor SGR-dekking geldt – mits afgegeven vóór de datum die daartoe wordt bepaald door SGR – dan bestaat dat risico niet. De reisvouchers worden dan namelijk gegarandeerd door de SGR en kunnen eveneens aan het einde van de geldigheidsduur worden omgezet in een terugbetaling. Alle voorwaarden kun je nalezen op www.sgr.nl